Fiona har tidligere spilt seg gjennom Berlin, Wien og Praha, og har nå funnet veien til Budapest. Som vanlig ringte hun oss og fortalte alt som er verdt å vite om poker i byen

Siden Claire skulle til Budapest, tenkte jeg "hvorfor ikke?"

Bussen tok 3 timer. Når jeg kom Budapest og skulle ta ut penger, ble jeg lettere forvirret. Hufpenger. 5000 huf hørtes mye ut, men taxituren kostet 3000huf, så jeg fant fort ut at jeg hadde tatt ut for lite. Kom frem til der hotellet skulle være, men der var det ikke no hotell. Fikk endelig tak i ei jente som skulle komme med nøkler til meg. Opp en sliten trappeoppgang og der var det flere rom med delt kjøkken. Hun fortalte meg at i et av de andre rommene bodde det en nordmann som er komiker. Hun var raus med informasjonen, og jeg fant han på facebook og sendte en melding.

Så var det ut på tur. Jeg dumpet på et pariserhjul. Et gedigent et. Høydeskrekk er ingen hinder, det er en effektiv måte å se Budapest på. Jeg måtte stå i en egen kø for single ... Takk for den. Der kom jeg i samme bås som en lærer fra Montana som også reiste alene. Vi hang en stund sammen og så måtte jeg finne poker. Phu!

Ikke så lett å finne poker i Budapest, men jeg kom frem til at det kun var et sted i sentrum å spille på. Og som flaks var hadde de åpnet samme dag etter å ha skiftet eiere. Cotton klubb. Jeg gikk en time før turneringen startet og ble vist rundt. Skikkelig fint gammelt hus i film noir stil. Jeg ble vist rundt på hotellet som skule åpne om en mnd. Der vi jeg bo en gang.

Claire hadde mistet sin buss, men kom med all bagasjen litt senere i turneringen. Turneringen hette «hunt the star» Altså, en ungarsk stjerne som man fikk en stor sum "huffer" om man slo ut.

Dette bildet sier ganske mye om nivået. Dette er «the star». Som for øvrig var en veldig hyggelig sanger fra gruppa Blue moon.

Claire vant hele driden og jeg røk mot henne rett før FT der hun traff straight på river. Blindene ble så og si doblet hele veien, og startstack var 30K med levels på 25 min. Jeg doblet heldigvis tidlig og hadde stor stack hele veien, ellers ble det mye bingo. Moro var det likevel.

Neste dag skulle jeg ta bussen. Satt på fellesrommet å skulle finne hotell i Bratislava da det tikket inn en melding fra komikeren ved siden av. Han kom ut og vi fant ut vi hadde felles kjente (Frode Fargerli). Det ble kaffi og vandring i byen. Glemte klokka litt og fikk plutselig dårlig tid. Bare å hive seg inn i en taxi og finne bussen. Hvor er bussen? Jeg ble sendt hit og dit og løp rundt i en halv time på busstasjonen. Der var den ... på andre siden av motorveien. Jeg løp med kofferten på slep og kom så nære bussen da den kjørte at jeg kunne ta på den. Fuck. Jaja en dag til i Budapest, fint det. Fikk ringt komiker-Joachim og fikk tak i samme rom på samme rare hotell.

Joachim kunne ikke poker og vi ble enige om at det måtte vi gjøre noe med, så da startet jeg Fionas Pokerskole. Begge selvsagt med Gutslogo. Steg 1 var å se Moneymakers poker for dummies. Steg 2 var middag der han lærte om posisjon, betting og når han kunne bløffe. Mitt råd var kast eller raise og så bruk til på å observere spillet.

Fake it till you make it.

Stedet ble Cotton klubb igjen siden de andre klubbene ligger utenfor byen. Strukturen var litt bedre men med samme buyin: 6000huffer. Jeg ble aldri helt vant til de huffene der. Turneringen het «hunt the dealer» og det var altså en KO på 20K huffer. Jeg og ei anna jente delte den da vi slo han ut med samme hånd.

Spillerene på denne klubben har et helt spesielt utseende. Over halvparten av mennene ser ut som de har vært på Jersey shore (10 år etter) Tight t-skjorte, gullkjede, tatoveringer, kortklipt pigg og muskler som buler ut her og der.

Jeg synes han her ligna på Durr.

Jeg endte opp på finalebordet, men røyk som nummer 6. Joachim hadde dessverre ikke lært konseptet «all inn» og ble spist opp litt etter litt.

Vi fikk til slutt klarlagt begrepet før det var ute ... (tok det litt for gitt, silly me)

Ei jente stjal både briller og cardprotector fra meg. Chipsa fikk hun ikke. --->

Det ble mye vin og cashgame etterpå. 100-100 huf. Nivået er veldig lavt og Joachim ble kongen på haugen. Jeg satt bare å spilte baluba hubabuba. Blir litt slik når vi spiller så lavt. Gøy var det. Begge hadde huffer i lomma når vi gikk hjem ...

Neste dag: følg med å se.